Patient hos oss
Hur går ett veterinärbesök till?
Ett besök kan se olika ut beroende på vilken typ du har bokat. Det som alla besök har gemensamt är att du först anmäler dig i receptionen vid ankomst. Vi är en liten klinik så tiden i receptionen blir sällan lång, men om du är tidig och får vänta en stund så bjuder vi på kaffe. Vi har naturligtvis även väntgodis till ditt husdjur. Om du besöker oss med din katt hänvisar vi till vår vänthörna för katter som är lite avskild för att minska stressen för katterna. Hundägare och hundar hänvisas till en annan del av receptionen.
När det är dags för din tid får du och ditt djur komma in i ett undersökningsrum. Här görs en noggrann undersökning och vi diskuterar vilken vidare utredning som rekommenderas. Ibland räcker en undersökning för att ställa en diagnos och inleda en behandling, men ofta behövs det kompletteras med provtagning, bilddiagnostik eller andra undersökningar. Tillsammans med dig som djurägare kommer vi överens om vad som är bäst i det enskilda fallet. När besöket är färdigt passerar ni receptionen på vägen ut för betalning.
Före besöket
Eftersom våra husdjur inte kan prata och tala om vad som är fel är det viktigt för oss som jobbar på kliniken att förstå vad du som djurägare har upplevt hemma som gjort att du sökt veterinärvård. Försök sammanfatta de problem som du som djurägare upplever att ditt djur har. Frågor som är bra att ha koll på är följande: Hur länge har problemen pågått? Har djuret haft liknande problem förut? Hur är djurets allmäntillstånd (normalt, mer trött än normal, överaktiv, smärtpåverkad mm). Om djuret är halt, vilket ben? Hur är avföringen? Har djuret kräkts. Är hunger och törst normal? Kissar djuret normalt? Har djuret haft hosta? Har djuret feber?
För att besöket ska gå så smidigt som möjligt rekommenderar vi även att du som djurägare om möjligt kollar upp om du har en gällande försäkring och vad den omfattar. Detta kan underlätta när du som djurägare behöver bestämma dig för vad du vill gå vidare med för undersökningar/behandlingar. Det är bra om du även tar med legitimation, försäkringspapper och vaccinationskort/stamtavla till kliniken i samband med besök.
Inför röntgen, viss provtagning, sedering och operation ska djuret ha fastat 12 h innan besöket. Är ni osäkra så ring gärna och fråga oss. Unga valpar och kattungar ska ej fastas.
Om hunden/katten har problem med kiss/urinering så ska djuret inte ha kissat före besöket då vi ofta behöver samla urin som en del i undersökningen. Har ni en hund med urineringsproblem så samla gärna morgonurin i en rendiskad burk inför besöket.
Ska ditt djur lämnas in för operation är det bra om det är badat dagen innan. Detta minskar risken för infektion. Hundar ska även vara välrastade på morgonen inför operation. Det är bra att se till att katter och hundar som transporteras i transportbur gärna får buren extra rengjord inför besöket med en nytvättad filt eller liknande för att minska risken för infektioner efter operation.
Efter besöket
Efter besöket ger veterinären individuella råd för just ditt djur. Vi går igenom plan och behandling. I många fall kompletteras de muntliga råden med skriftliga hemgångsråd. Be gärna om skriftliga hemgångsråd om du känner att det är mycket information att ta in vid besöket. Innan du går hem sker betalning i receptionen. Betalning sker med kort eller swish. Vi har tyvärr inte möjlighet till faktura. Om du som djurägare önskar direktreglering med försäkringsbolaget så hjälper vi gärna till med det, för detta utgår en extra avgift på 100 kronor.
Orolig Inför besöket?
Stress vid veterinärbesök är tyvärr ett vanligt förekommande problem. Vi arbetar kontinuerligt för att minska stressen för våra fyrbenta vänner. Det bästa du kan göra som djurägare är att själv vara så lugn som möjligt, våra husdjur har en fantastisk förmåga att känna in hur vi mår, upplever de att vi är stressade så kommer de själva att bli stressade. Ett vanligt problem är att du som djurägare själv blir stressad av att se sitt djur stressat, vilket leder till att djuret blir ännu mer stressat och därmed är ni inne i en ond spiral. Om du upplever stora problem med stress i samband med veterinärbesök rekommenderar vi att du besöker oss med ditt husdjur utan att ni har ett planerat besök. Kom in till oss och ta en sväng i receptionen, låt oss bjuda på en kopp kaffe och ta gärna med godis till ditt djur och avdramatisera och gör det till ett roligt moment att vara inne på kliniken. Detta tips gäller framförallt hundar. Vid veterinärbesöket finns det även några små och relativt enkla saker du kan göra för att minimera stressen.
För katter rekommenderar vi att du lägger en filt eller handduk över kattburen. Att minimera synintrycken minimerar stressen för katten. Katter gillar även att komma upp på lite höjd, så ställ inte kattburen på golvet utan ställ kattburen på avsedda katthyllor i receptionen. Låt katter i största möjliga mån vara så långt som möjligt från hundarna på kliniken. Vi har en avdelad katthörna i receptionen för detta syfte. Vid väntetider använd gärna denna om du besöker oss med en katt. För hundarna rekommenderar vi att du har med dig godis eller andra belöningar för att göra besöket så positivt som möjligt. Upplever hunden det stressigt att vara inne på kliniken kan du be att få vänta i bilen eller gå en promenad och bli uppringd vid väntan på din tur, dina provsvar eller din direktreglering.